Täydellistä joogamattoa metsästämässä

Täydellistä joogamattoa metsästämässä

Meneekö pää pyörälle joogamattoa valitessa? Emme ihmettele yhtään! Joogamattoja on saatavilla kymmenissä eri väreissä, materiaaleissa, koissa ja hintaryhmissä. Kuinka sitten estää ihan totaaliset hutiostokset? Joogamaton valinnassa kannattaa miettiä erityisesti omia mieltymyksiäsi. Aktiiviset ja omistautuneet joogit haluavat todennäköisesti panostaa matossa eri ominaisuuksiin kuin aloittelijat. Ympäristötietoiselle luonnonmukaisuus on tärkeintä, joku taas suosii edullista hintaa. Näillä vinkeillä sinun kuitenkin tulisi päästä jo pitkälle!


Materiaali

Yksi ehdottomasti tärkeimmistä tekijöistä joogamaton ominaisuuksien kannalta on sen valmistusmateriaali. Yleisimmin käytetyt materiaalit ovat PVC-muovi, polyuretaani ja luonnonkumi. Näiden lisäksi saatavilla on ainakin juutista, korkista ja villasta valmistettuja mattoja. Tyypillistä on myös eri materiaalien sekoittaminen. 

Suurin osa synteettisistä matoista on valmistettu myrkyttömistä ja kierrätettävistä muoveista, joista ei irtoa mitään haitallisia aineita. Synteettisten mattojen haasteena on kuitenkin niiden hävittäminen. Esimerkiksi PVC-muovi on materiaali, joka ei koskaan häviä tästä maailmasta. Polyuretaanimaton etuna on, että sen voi polttaa energiajätteenä, kun matto on tullut käyttöikänsä päähän. Luonnonkumimatto on biohajoava, mutta mikäli haluat mahdollisimman luonnonmukaisen maton, kannattaa olla tarkkana, ettei myöskään maton valmistusprosessissa ole käytetty haitallisia kemikaaleja.

Materiaali on yksi tärkeimmistä joogamaton pitoon eli grippiin vaikuttavista tekijöistä. Etenkin dynaamisissa joogaharjoituksissa on tärkeää, ettei matto luista käsien tai jalkojen alla. Mikään ei ole niin turhauttavaa kuin se, että joudut jatkuvasti korjaamaan asentoa asanan aikana! Maton tulee olla pitävä paitsi jalkojen alla, myös lattiaa vasten. Osa materiaaleista alkaa pitämään paremmin vasta sitten, kun maton pinta on hieman kulunut – tämä on tyypillistä esimerkiksi PVC-matoille. Toisissa matoissa käsien tai jalkojen hikoaminen voi heikentää pitoa, toisissa jopa lisätä sitä! Tutustu siis tarkasti mattojen tuotekuvauksiin erityisesti silloin, jos etsit mattoa lämpöjoogaan.

Luonnonkumimatot ovat pääsääntöisesti kaikista pitävämpiä, mutta pehmeytensä takia ne myös kuluvat nopeasti käytössä. Muovimatto taas on usein kaikista kestävin valinta, ja saatat pärjätä hyvällä muovimatolla koko loppuikäsi.

Lisäksi materiaali vaikuttaa maton puhdistusmahdollisuuksiin ja huoltotarpeeseen. Osan matoista voi jopa sulloa pesukoneeseen, toiset ovat herkempiä kosteudelle ja lämmönvaihteluille. Mieti siis, kuinka huoltovapaata mattoa kaipaat. Täältä voit lukea lisää vinkkejämme joogamaton puhdistukseen liittyen. 


Maton paksuus

Joogamaton paksuus vaikuttaa paitsi maton mukavuuteen, myös sen painoon ja liikuteltavuuteen. Perussääntönä voidaan pitää seuraavaa:

  • Ohut, alle 4 mm paksu matto sopii sinulle, joka haluat kuljettaa mattoa usein mukanasi. Ohut matto on luonnollisesti kevyempi kuin paksut matot, ja siten miellyttävämpi kantaa olalla. Lisäksi ohut matto sopii harjoituksiin, joissa tarvitaan reilusti tukea maasta tasapainon säilyttämiseksi. 
  • 4–6 mm paksuus on hyvä yleismalli, joka taipuu tarpeen mukaan erilaisiin joogatyyleihin. 4–6 mm matto tarjoaa keskitason tuen sekä pehmeyden. Sopiva sinulle, joka harjoittelet vaihtelevasti kotona ja kodin ulkopuolella, tai haluat kokeilla erilaisia joogatyylejä.
  • 6 mm ylöspäin oleva paksuus sopii joogille, joka kaipaa extra-pehmustusta polvien alle, harjoittelee mielellään kotona, tai suosii rauhallisempia joogatyylejä. Paksulla matolla tasapainon pitäminen on hieman haastavampaa, sillä tuki lattiasta on vähäisempi. Painavampi matto pysyy kuitenkin yleensä paremmin paikallaan, jolloin joogin voi olla helpompi pysyä asanassa.

 

Joogatyyli

Eri joogatyyleillä on omia erityispiirteitä, jotka saattavat vaikuttaa maton käyttömukavuuteen. Tähän kannattaa kiinnittää erityistä huomiota silloin, jos suunnittelet keskittäväsi harjoittelun johonkin tiettyyn joogalajiin. Esimerkiksi dynaamisessa astangajoogassa tehdään paljon akrobaattisia liikkeitä, joita varten olisi suotavaa hankkia paksumpi matto. Power-joogaan sekä Vinyasa-joogaan suosittelemme kulutusta kestävää mattoa. Flow-joogassa maton pito on tärkeää, sillä tunti sisältää usein nopeasti liikkuvia sarjoja. Rauhallisessa Yin-joogassa ollaan useita minuutteja samassa asennossa, jolloin paksu matto voi tuntua mukavammalta valinnalta. Joogaopettajilla on usein hyviä vinkkejä heidän tunneilleen sopivista matoista, joten kannattaa rohkeasti kysyä suosituksia!


Hinta

Markkinoilla olevien joogamattojen hintahaarukka on valtava, kymmenistä euroista jopa satoihin euroihin. Hintaan vaikuttaa valmistusmateriaalin lisäksi mm. se, miten mattoa on testattu ja kuinka tunnettu brändi on. Kalliimmissa matoissa saa kuitenkin usein vuosien takuun, tai parhaassa tapauksessa jopa elinikäisen! 


Ulkonäkö

Jooga on mieltä ja kehoa puhdistava hyvän mielen harjoitus, joten miksi et valitsisi mattoa, jonka esiin kaivaminen saa jo valmiiksi hymyn huulille. Kokeile esimerkiksi power joogaan piristävää keltaista, tai restoratiiviseen joogaan rauhoittavaa, syvän sinistä väriä. 


Selaa joogamattovalikoimaamme tästä linkistä.


Autamme sinua mielellämme kaikissa mieltäsi askarruttavissa kysymyksissä. Asiakaspalvelijamme tavoitat joko puhelimitse 050 466 7269 (ark. 8-18) tai sähköpostilla asiakaspalvelu[at]treenikamat.fi

Kommentit

Kirjaudu sisään kirjoittaaksesi kommentin.