|

Pilates - mitä se on?


Pilates edesauttaa sekä miehiä että naisia kehittämään oman ihanteellisen voiman, kestävyyden ja ryhdin saavuttamista, ilman liiallista nivelien tai lihaksiston rasittamista. Pilates -menetelmästä hyötyvät niin kuntoilijat, urheilijat kuin muutkin liikunta-alan ammattilaiset. Sen avulla he voivat parantaa ryhtiään ja kehonhallintaansa. Pilates sopii täydellisesti kardiovaskulaarisen (aerobisen) harjoitteluun, urheiluun tai kuntoutukseen. Pilates auttaa kiinteyttämään kehoa, siitä saa elinvoimaa ja liikkuvuus lisääntyy.


Pilateksen pioneeri Joseph Pilates ja hänen kehittämät Mind&Body harjoitukset ovat suunniteltuja vahvistamaan heikkoja ja haastamaan vahvoja. Pilates -menetelmän vahvuus on siinä, että harjoituksien painopisteenä ovat kehon asentoon liittyvät (posturaaliset) lihakset, jotka pitävät kehon tasapainossa ja tukevat selkärankaa sekä ryhtiä. Erityisesti Pilatesharjoitukset opettavat hengityksen merkitystä, selkärangan tasapainon tärkeyttä, sekä syvien vartalon lihaksien ja vatsalihaksien vahvistamista.


Pilates -liikkeiden teho perustuu kuuteen harjoittelua ohjaavaan periaatteeseen: tarkkuus, keskittyminen, keskittäminen, kontrolli, virtaus ja hallittu hengittäminen. Pilates –harjoittelun kivijalkana on kehittää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, kehonhallintaa sekä kehotietoisuutta.


Pilateksen hyödyt

Pilateksen todettuja hyötyjä ovat mm:

  • vahvemmat, mutta kevyemmät lihakset (vähemmän massaa, enemmän liikkuvuutta)
  • parantaa asentoon liittyviä ongelmia
  • lisää lihasvoimaa, tukevoittaa kehoa, sekä lisää raajojen liikkuvuutta
  • auttaa vähentämään loukkaantumisia
  • parantaa toiminnallista kuntoa, liikkuvuus lisääntyy
  • tasapainottaa voimaa ja joustavuutta
  • lisää kehontuntemusta
  • ei kovaa rasitusta, nivelystävällinen
  • harjoitukset voidaan räätälöidä kuntoutujalle tai huippu-urheilijalle
  • täydentää muita liikuntamuotoja
  • parantaa suorituskykyä muissa urheilulajeissa, kuten golf, juoksu, triathlon, hiihto, luistelu jne.)
  • kehittää tasapainoa, keskittymistä, koordinaatiota ja verenkiertoa


Pilates selkävaivoihin

Kun perusasiat on saatu korjattua, on ryhti, sekä jännitys nivelissä ja lihaksissa parantunut. Tämä on yksi syy, minkä takia Pilatesta usein suositellaan selkävaivoista kärsiville. Liikkuvuus ja joustavuus lisääntyvät, sekä lihasten kiinteys ja tasapaino kehittyy säännöllisellä harjoittelulla.  Säännöllisellä Pilates-harjoittelulla huomaat lihasvoiman, notkeuden, liikkuvuuden, tasapainon ja kehonhallinnan lisääntyvän, kuten myös selkä- ja muiden yleisten kipujen ja kolotusten vähentymisen. On suositeltavaa, että harjoituksia on vähintään kaksi tai kolme kertaa viikossa.


Pilates kuntoutukseen ja palautumiseen

Pilatesmenetelmä on tapa liikkua ja tehdä harjoituksia, joita voidaan soveltaa eri vammohin, sairauksiin ja olosuhteisiin. Oikeanlaisella Pilatesharjoittelulla voidaan edesauttaa nopeampaa vammoista toipumista, koska henkilöllä on valmiiksi vahva fysiikka.  Pilatesohjaajien yksi tärkeimmistä tehtävistä on asiakkaiden auttaminen kivunlievityksessä ja päivittäisen toimintakyvyn ylläpitämisessä. Pilates voi auttaa krooniseen kipuun, tai muihin vastaavanlaisiin vaivoihin, kuten selkä- ja niskakivut, skolioosi, selkärangan reuma, MS, osteopenia / osteoporoosi ja niveltulehdus, sekä rintasyövästä toipuville.


Pilates urheilijoille

Pilates parantaa suorituskykyä eri urheiluaktiviteeteissa – se auttaa sinua hiihtämään paremmin, kehittää golf svingiä, juoksemaan nopeammin ja pyöräilemään pidempään. Se on erinomainen muoto kehittää suorituksia ja auttaa pysymään kunnossa ilman vammoja.


Olitpa ammattiurheilija tai harrastelija, voit hyötyä Pilates-menetelmästä. Pilates on iskuvapaa vastukseen perustuva harjoitusmuoto, jolloin nivelrasitus on mitätöntä. Näin Pilates on turvallista, monipuolista, mutta tehokas tapa urheilutavoitteista riippumatta.    


Pilateksen perusperiaatteet

Tasapainon ytimessä

Pilates menetelmän harjoitukset koostuvat tasapainoharjoituksista. Toiminnan ydin koostuu monien eri lihaksien harjoituksesta, jotka vaikuttavat selkärangan, lantion ja hartioiden toimintaan. Tärkeät lihakset tekevät seisomisen, kävelemisen, juoksemisen ja aivastamisen jne. mahdolliseksi. Vahvat lihakset jakavat painorasituksen tasapainoisesti ja suojaa selkää parantamalla ryhtiä.  


Samalla Pilates-menetelmä kiinteyttää ja vahvistaa vartaloa.


Laatu korvaa määrän

Pilates-liikkeet ovat tarkkoja ja hallittuja. Liikkeiden oikeellisuuden ja tarkkuuden valvominen on toistojen määrää tärkeämpää. Esimerkiksi kymmenen oikein toistettua vatsalihasliikettä vastaa 100 huonossa asennossa tehtyä istumaan nousua.


Kehonhallinta

Pilates opettaa oman kehon hallintaa niin, että oikean lihaksen tunnistaminen jollekin liikkeelle on mahdollista. Tämä puolestaan kouluttaa lihakset tukemaan niveliä ja vahvistamaan kehoa, joka johtaa parempaan asentoon. Tästä syystä Pilatesta kutsutaan mielen ja ruumiin harjoitusmenetelmäksi.

Pilates ehkäisee vammojen syntyä valitsemassasi urheilulajissa varmistamalla, että nivelet ja keho ovat tasapainossa keskenään.


”It is the mind itself which builds the body”.

Joseph Pilates